Český průmysl trpí nedostatkem zaměstnanců, v hledáčku investorů jsou státy jihovýchodní Evropy s levnější pracovní silou

23.11.2024

Pracovní trh v průmyslovém odvětví trápí dlouhodobě nedostatek zkušených pracovníků. Konkurence zaměstnavatelů je v České republice vysoká, nároky kandidátů na pracovní místa rostou. Z hlediska profesí jsou velmi žádaní inženýři automatizace, aplikační inženýři, projektoví manažeři pro automatizaci, testing inženýři, hardware inženýři, plc programátoři nebo elektroinženýři. Společnosti mění svá očekávání od zaměstnanců a pracovní pozice se vyvíjejí. Pracovní síla ve středoevropském prostoru už není tak výrazně levnější oproti západní Evropě a investiční pobídky se stát od státu liší. Výraznou konkurencí České republiky se v poslední době stávají státy jihovýchodní Evropy, některé závody přesouvají svou výrobu například do Srbska.

Navzdory zpomalení ekonomiky některých zemí střední a východní Evropy potřeba talentovaných lidí ve výrobním prostředí vzrostla. Odvětví průmyslu zažívá velké změny. Využívají se technologie umělé inteligence, pokračuje rozvoj robotiky. Programy e-mobility a stejně tak i dodavatelský řetězec se se potýkají se zpomalením zpracovatelského průmyslu a měnícím se podmínkám v kontextu tlaku na uhlíkovou neutralitu. Aktuálně je největší poptávka po specialistech ve společnostech, které se zaměřují na automatizaci, digitalizaci, robotizaci a vývoj softwaru a hardwaru.

Zaměstnavatelé nehledají u kandidátů pouze specializované odborné znalosti, ale také záruky, že na daných pozicích zůstanou několik let, aby se jim časová investice věnovaná do jejich zaučení vrátila a neodešli předčasně za jinými pracovními příležitostmi, ať již v rámci ČR či do zahraničí. V této souvislosti stále platí zdrženlivost v náboru specialistů z ciziny, u kterých je daleko větší riziko, že budou hledat pracovní uplatnění v západních zemích. Na druhou stranu se vzhledem k nedostatku lokálních talentů často bez těchto pracovníků nemohou zcela obejít, zejména pokud potřebují nabrat desítky nových specialistů s technickým vzděláním v řádu několika měsíců.

„Zaměstnavatelé jsou postaveni před výzvu správného nastavení odměňování a celkové integrace nových zaměstnanců do firemní kultury a české společnosti jako takové. To totiž vyžaduje nejen zvýšené finanční náklady, ale také změnu mentality pro více inkluzivní firemní kulturu. Zejména druhý faktor se v mnoha případech jeví jako nepřekonatelná překážka. Pro zahraniční zaměstnance totiž není důležitá jenom náplň pracovní pozice, možnost růstu, odměna a benefity, ale i Česká republika jako místo k životu, kde se cítí vítaní a vidí zde svoji budoucnost,“ komentuje Ondřej Rutkovský z personálně poradenské společnosti HAYS.

„Poptávka je mnohem větší, než jaký je počet talentů dostupných na trhu. Uchazeči si mohou vybírat z mnoha příležitostí. Obvykle se jedná o zaměstnané odborníky, kteří aktivně novou příležitosti nehledají. Firmy, které o ně mají zájem nebo my, recruiteři, se pak musíme hodně snažit, abychom je dokázali zapojit do diskuze o novém profesním uplatnění. Proto často řešíme jejich kariérní potenciál a identifikaci výhod nebo benefitů, které s přilákáním nových uchazečů pomohou,“ dodává Ondřej Rutkovský.

Společnosti se velmi často striktně drží své interní odměňovací politiky, která je často pod mediánem trhu, a porovnávají zkušenosti nováčků se zkušenostmi svých dlouholetých pracovníků. To pak obvykle vede k tomu, že nováčci jsou považováni za méně zkušené, přestože mají stejné roky praxe na podobné pozici, ale s odlišným portfoliem výrobků, procesů nebo výrobních technologií. Finanční nabídka těmto kandidátům pak sotva dosahuje mediánu. Zejména uchazeči, kteří jsou aktuálně zaměstnaní a aktivně nové uplatnění nehledají, si obvykle řeknou o 10-15 % více, než kolik v současné době vydělávají. Záleží ale na celém balíčku, tedy na konkurenceschopné mzdě i benefitech.


„Pokud jde o finanční ohodnocení, je ideální, aby se mzdy stávajících zaměstnanců pohybovaly mírně nad mediánem trhu a balíček benefitů hodnotou odpovídal konkurenci v regionu. To napomáhá udržení zaměstnanců a usnadňuje přilákání talentů zvenčí.“ doporučuje Ondřej Rutkovský a dodává:„Vzhledem ke stabilní a stále vysoké poptávce po uchazečích na trhu v tuto chvíli očekáváme v sektoru průmyslu průměrný nárůst mezd v rozmezí 3-7 %. V případě zásadních specializovaných pozic bude růst patrně vyšší, v rozmezí 10-15 %. To se bude týkat také určitého preventivního opatření pro udržení stávajících talentů, například v podobě předběžného schválení protinabídky klíčovým odborníkům.“

Kontakty

Adresa a fakturační údaje

J&N Publicity s.r.o.

Wuchterlova 584/16, Praha 6, 160 00, Czech Republic

IČ: 03518442

DIČ: CZ03518442

Kontakt

Mgr. Jitka Novotná, Managing Director
jitka.novotna@jnpublicity.cz
tel: +420 723 540 511