Když se dlouho nedaří získat nové zaměstnání

11.4.2024

Současná situace na trhu práce bílých límečků je stále více než uspokojivá a nabídka pracovních míst je široká. Obvykle si uchazeč najde novou práci v horizontu jednoho až dvou měsíců, ale záleží samozřejmě na mnoha okolnostech – poptávané pozici, lokalitě, požadavcích na roli a podobně. Někteří uchazeči upřednostňují pasivnější přístup a vyčkávají, až budou sami s nabídkou osloveni například přes LinkedIn, jiní dají na osobní doporučení známých, stálicí při hledání nového místa je inzerce na pracovních portálech.

Přesto se nezřídka stává, že proces hledání nového zaměstnání trvá déle, než si uchazeč představoval. Je to nepříjemné a frustrující, ale není na místě se vzdávat. Často pomůže změnit taktiku nebo lépe mířit.

„Hledání nové práce může být zdlouhavý a náročný proces, ale je důležité zůstat za každých okolností pozitivní a vytrvat. Každé výběrové řízení vás posouvá dále“, komentuje Kristýna Králová z personálně poradenské společnosti HAYSa níže uvádí několik tipů a rad, na které se zaměřit, pokud hledání práce trvá déle, než by uchazeč očekával.

Ujasněte si, jakou práci hledáte a co přesně chcete

Většina lidí obvykle se změnou pracovního místa naváže na svou dosavadní kariéru. Zamyslete se nad tím, co je vaší primární motivací ke změně pracovního místa. Hledáte pozici s vyšší zodpovědností? Pak si musíte být jisti a musíte jasně prokázat, že zvládnete vše, co to obnáší. Je vaše motivace primárně finanční? Ověřte si, ideálně z více zdrojů, že vaše finanční očekávání jsou realistická. Chcete změnit kompletně obor? Vyberte z vaší dosavadní kariéry zkušenosti, které uplatníte v novém sektoru a stavte na nich. Pamatujte, že budete patrně muset slevit ze seniority pozice a pravděpodobně i po finanční stránce.

Vytvořte si seznam vašich požadavků a označte si ty, na kterých budete trvat a ty, ze kterých jste ochotni slevit, díky tomu se vám lépe podaří identifikovat vhodné pracovní pozice.

Nehlaste se na pozice bez uvážení, méně někdy znamená více

Někteří lidé mají tendenci upřednostňovat objem nad kvalitou – rozposílají životopis na mnoho pracovních nabídek, velkému množství zaměstnavatelů. Nevýhod tohoto přístupu je hned několik – nejen že brzy ztratíte přehled, komu a kam jste životopis poslali, nebude ani ve vašich silách si zapamatovat důležité informace z inzerátů a možná vám mnoho důležitého uteče, mnoho z vašich reakcí nebude relevantních.

Než se na pozici přihlásíte, zjistěte si více informací o dané společnosti. Využijte internet a sociální sítě, abyste se dozvěděli více o kultuře společnosti, vizi a pokuste se porozumět tomu, koho do svého týmu hledají, abyste sladili své dovednosti a zkušenosti s tím, co firma potřebuje.

Projděte si detailně popis pracovního místa a ujistěte se, že splňujete zásadní požadavky na pozici.

Přizpůsobte svůj životopis

Vždy, když posíláte životopis, přizpůsobte ho pomocí klíčových slov tak, aby personalistu zaujal. Vyhledejte si v popisu pracovního místa znalosti a zkušenosti, které firma hledá, a uzpůsobte terminologii. Zdůrazněte relevantní dovednosti, aby je zaměstnavatel ve vašem životopise nepřehlédl. Pokud disponujete znalostí některého ze systémů, které firma využívá, uveďte je.

Připojte průvodní dopis

Životopis poskytuje informace o zkušenostech a kvalifikaci, v průvodním dopise vysvětlete svou motivaci pro práci v dané společnosti a proč jste tím správným kandidátem. Zaměřte se pouze na fakta, uveďte také konkrétní a relevantní příklad nějakého vašeho úspěchu.

V průvodním dopise máte možnost zdůraznit, jak vaše osobnost souzní s kulturou a vizí společnosti. Vždy buďte věcní, nesnažte se vlichotit, pamatujte také na stručnost – průvodní dopis by neměl být delší než třetina strany A4.

Navazujte nová spojení a kontakty a vzdělávejte se

Buďte aktivní na profesních sociálních sítích. Připojte se k oborovým komunitám, propojujte se se společnostmi a odborníky z vaší oblasti. Opět, kvalita by měla vyhrát nad kvantitou, neposílejte proto stovky žádostí o propojení. Dbejte na to, aby to byly relevantní kontakty na vaší profesní úrovni, popřípadě o jednu úroveň výše, propojte se také s personalisty. Účastněte se dostupných akcí, webinářů a podobně. Zvažte nějaký profesní kurz s novou certifikací, která by k získání pracovního místa dopomohla. Informace o probíhajících kurzech si nezapomeňte zaznamenat do svého CV i LinkedIn profilu.

Zvažte dočasné pracovní místo

Většina lidí hledá trvalé pracovní místo se smlouvou na dobu neurčitou. Nicméně, existuje také řada dočasných pracovních míst, která mohou být velmi atraktivní. Některé společnosti se rozhodnou vypsat dočasné pracovní místo, například se smlouvou na půl roku nebo rok, nejčastěji z důvodu záskoku za mateřskou, záskoku za dlouhodobou pracovní neschopnost, nebo například v případě nového projektu. Často se jedná o velmi prestižní zaměstnavatele, kteří v mnohých případech s dočasným pracovníkem naváží následně trvalou spolupráci.

Buďte otevření zpětné vazbě

Pokud jste absolvovali více pohovorů a v hledání jste se neposunuli, zajímejte se o zpětnou vazbu. Návod na to, jak si o ni říci, najdete zde. Zpětná vazba by vám měla naznačit, zda se ucházíte o správný typ pozic či zaměstnavatelů.

Kontakty

Adresa a fakturační údaje

J&N Publicity s.r.o.

Wuchterlova 584/16, Praha 6, 160 00, Czech Republic

IČ: 03518442

DIČ: CZ03518442

Kontakt

Mgr. Jitka Novotná, Managing Director
jitka.novotna@jnpublicity.cz
tel: +420 723 540 511