Navzdory vyšší nezaměstnanosti se kvalifikovaní pracovníci změny místa neobávají

12.3.2024

Začátek roku 2024 přinesl na pracovní trh poměrně výraznou změnu. Po několika letech došlo k situaci, kdy počet nezaměstnaných překročil počet evidovaných volných pracovních míst. Navzdory tomu se mnoho lidí změny práce neobává, vyplývá ze mzdového průzkumu společnosti HAYS[1].

„Přestože na přelomu roku došlo k poklesu počtu volných míst a míra nezaměstnanosti vzrostla, oblast kvalifikovaných pracovních pozic tímto ve větší míře zasažena nebyla. 60 procent zaměstnanců na kvalifikovaných profesích změnu práce v tomto roce plánuje, nebo se jí nebrání. Komplikovanější situace je u vysokých manažerských postů, jejich nabídka v posledním roce významně klesá, často z důvodů relokace těchto pozic do jiných zemí, nejčastěji pak do Polska nebo Německa.“, komentuje situaci Agnieszka Pietrasik, ředitelka společnosti Hays.

V návaznosti na Mzdový průzkum provedla společnost HAYS online šetření2 mezi zaměstnanci a uchazeči o práci, aby zjistila, jaké důvody nejčastěji vedou zaměstnance k rozhodnutí změnit práci.


Jaké jsou nejčastější důvody pro změnu práce?

22 % respondentů průzkumu uvedlo, že hlavní motivace při poslední změně práce byla finanční.

„Zřídkakdy jsou finance jediným důvodem, který přiměje zaměstnance ke změně práce. Obvykle jde o kombinaci více faktorů, ať už to jsou různé personální nebo organizační změny nebo omezené možnosti kariérního postupu v rámci firmy.“, říká Agnieszka Pietrasik.

Právě organizační změny a s nimi spojené propouštění uvedlo jako hlavní důvod 19 % respondentů průzkumu.

„Vzhledem k tomu, že v průzkumu byli nejhojněji zastoupeni lidé, kteří naposledy změnili práci před 2-4 lety nebo déle, je tento výsledek významně ovlivněn obdobím pandemie a následnými úspornými opatřeními. Do určité míry se zde ale promítají i úsporná opatření nastavená v posledních měsících.“, uvádí Agnieszka Pietrasik.

13 % zaměstnanců pak uvedlo, že se ke změně práce rozhodli z důvodu celkové nespokojenosti.

„V posledních týdnech zaznamenáváme mírný nárůst nových pracovních příležitostí pro specialisty a kvalifikované odborníky, nicméně nejedná se o skokový nárůst, i tak však předpokládáme, že se v následujících týdnech a měsících do míry nezaměstnanosti pozitivně promítne.“, uzavírá Agnieszka Pietrasik z Hays.

Jaké způsoby se nyní využívají při získávání nových pracovních míst?

Ohledně získávání nových pracovních míst se specialisté a kvalifikovaní pracovníci spoléhají na inzerci (36 %), mnoho z nich ovšem těží z nedostatku odborníků a novou práci získali oslovením napřímo od zaměstnavatele nebo zprostředkovatele práce (28 %), zejména přes LinkedIn. Na základě doporučení od známého nebo kolegy získalo práci 19 % respondentů a 17 % se obrátilo na personální agentury.



[1] Mzdový průzkum zveřejněný personálně poradenskou společností Hays v lednu 2024 https://www.hays.cz/mzdovy-pruzkum

2 Online šetření probíhalo nawww.hays.cz v období 11/2023 – 2/2024, 1248 respondentů

Kontakty

Adresa a fakturační údaje

J&N Publicity s.r.o.

Wuchterlova 584/16, Praha 6, 160 00, Czech Republic

IČ: 03518442

DIČ: CZ03518442

Kontakt

Mgr. Jitka Novotná, Managing Director
jitka.novotna@jnpublicity.cz
tel: +420 723 540 511