Příspěvky za práci z domova? Někde utopie, v technologických firmách realita

13.11.2020

Stát firmám nařídil práci z domova všude, kde je to možné. Společnost se tedy rozděluje na dva tábory – na ty, kteří si práci z domova nemohou vynachválit, a dále na druhou skupinu, které vzdálená práce nevyhovuje a to jak z profesních důvodů, tak ze sociálních.

Speciální kategorií jsou v tomto směru technologické, IT společnosti, které již před pandemií byly známé častějším využíváním práce z domova a zejména unikátní nabídkou benefitů, díky kterým se jim dařilo nalákat kvalifikované IT odborníky, po kterých je na trhu dlouhodobě enormní poptávka, bez ohledu na vlivy pandemie.“, říká Klára Antošová, IT konzultantka personálně poradenské společnosti Hays. Co tedy dělají tyto firmy nyní, aby si udržely tento vysoký standard?

Některé z mezinárodních firem, které uzavřely své kanceláře již v březnu 2020, již oznámily ponechat je nadále uzavřené minimálně do července 2021. Potenciální úsporu viděly tyto firmy především ve snížení pronajímané plochy kanceláří, a některým společnostem se taková dohoda podařila. Ušetří tedy nejen za pronájem, ale i za energie a další služby, jako je například úklid, občerstvení na pracovišti, hygienické prostředky a jiné. „Technologické firmy si velmi zakládaly na propracovaných systémech benefitů, které svým lidem nabízely. Nyní tyto výhody – fitness centra přímo ve firmě, trenér k dispozici, občerstvení na pracovišti zdarma, playstation a mnoho jiných – zůstávají nevyužity. Proto se opět objevily první vlaštovky, které se snaží tento výpadek slíbených možností kompenzovat. Nejčastěji firmy nabízejí jednorázový příspěvek na home office, který se v Praze pohybuje mezi 8 000 – 15 000 Kč. S příspěvkem si pak zaměstnanci disponují podle svých potřeb, ale jeho hlavním účelem je dovybavení domácí kanceláře – židle, vhodné osvětlení, pracovní stůl, monitor a podobně.“, uvádí Klára Antošová z Hays.

Ředitel společnosti Google Sundar Pichai již v létě oznámil, že společnost poskytne 1 000 dolarů zaměstnancům, kteří pracují z domova z důvodů opatření souvisejících s pandemií koronaviru – na pokrytí nákladů na vybavení home office.

Firmy, které si nemohou takovou štědrost dovolit, alespoň umožnily svým zaměstnancům zapůjčit si firemní vybavení, nejčastěji lidé využili možnosti odvézt si dočasně domů kancelářskou židli a monitor. Jiné společnosti se domluvily s dodavateli kancelářského vybavení na poskytnutí slevy pro své zaměstnance.

Existují i firmy, které nabídly zaměstnancům zdarma nebo za symbolickou cenu svůj vyřazený majetek. Opět se jedná o laptopy a příslušenství, například i pro děti na online výuku.

„V NN jsme v létě poskytovali jednorázový příspěvek na home office, zaměstnanci si mohli vybrat, zda chtějí částku vyplatit zároveň se mzdou, kdy tento příspěvek podléhá zdanění, anebo upřednostní navýšení cafeterie o stejnou sumu. Od nového roku uvažujeme o měsíčním paušálu. Tento týden jsme spustili online psychologickou poradnu a kolegyně dobrovolně pořádají online cvičení jógy. Různé online akce, aby se udržel kontakt se zaměstnanci, ty běží neustále.“Říká Diana Michalčová, Employer Branding and Employee Experience Manager ve společnosti NN.

Změnou prochází i firemní benefity. Společnosti, které pandemie postihla nejvíce, své benefity zredukovaly, první obvykle přicházely na řadu stravenky a příspěvky na sportovní aktivity a kulturní akce. Tam, kde to ekonomická situace dovoluje, se firmy snaží benefity, které nyní není možné využívat, nahradit jinými. Klára Antošová z Hays jmenuje následující, jako typické pro toto období:

• Hrazené testy na Covid-19 z cafeterie

• Zvýšení počtu dnů zdravotního volna

• Online psychologické konzultace

• Konzultace v oblasti ergonomie

• Podpora při péči o děti zaměstnanců v době zavřených škol (hlídání ve firmách)

• Flexibilní pracovní doba pro rodiče dětí „domácí“ školou povinných

• Zajištění parkovacího místa ve firmě, jak pro firemní, tak soukromé vozy

• Možnost intenzivních online jazykových kurzů

• Intranetové portály – Život na home office – rady, tipy

V důsledku pandemie není nyní možné pořádat ani firemní akce či teambuildingy. Společnosti, které tyto akce zajišťují, se rychle přeorientovaly na variantu virtuálního teambuildingu, což oceňují především týmy, které by se v kanceláři nepotkávaly ani před pandemií, třeba proto, že každý jeho člen pracuje v jiné zemi. Mezi nejoblíbenější a nejvyužívanější patří vědomostní soutěže, třeba ve formě kvízů.

Kontakty

Adresa a fakturační údaje

J&N Publicity s.r.o.

Wuchterlova 584/16, Praha 6, 160 00, Czech Republic

IČ: 03518442

DIČ: CZ03518442

Kontakt

Mgr. Jitka Novotná, Managing Director
jitka.novotna@jnpublicity.cz
tel: +420 723 540 511