Online prostředí, ve kterém si většina lidí v uplynulém roce zvykala pracovat, je nyní neodmyslitelnou součástí nejen samotného výkonu práce, ale také výběrových řízení a zaškolování nových zaměstnanců. Omezení, která přináší pandemie do osobních i pracovních životů s sebou nesou řadu výzev a nejistot. Firmy však musí fungovat dál, aby dostály svým závazkům a navzdory všem komplikacím potřebují kvalifikované a dobře zaškolené zaměstnance.
„Přestože se naprostá
většina zaměstnavatelů shoduje s názorem, že osobnímu kontaktu při
zaškolení na nové pracovní místo se těžko něco vyrovná, okolnosti je přiměly
zapojovat online adaptační programy do běžné praxe,“ říká Kristýna Králová
z personálně poradenské společnosti HAYS.
„Není třeba se zbytečně
stresovat ze situací, které mohou (ale také nemusí) nastat, následující
doporučení a tipy mohou pomoci úspěšnému startu a adaptaci v novém
zaměstnání – online,“ doplňuje Kristýna Králová.
Připravte si svou domácí kancelář
V první den nástupu, nebo těsně před ním, si pravděpodobně osobně
vyzvednete na pracovišti nezbytné vybavení, jako je notebook, mobilní telefon,
popřípadě další příslušenství. Ověřte si funkčnost nejlépe ještě na místě,
zkuste se přihlásit do firemního systému, abyste předešli případným
komplikacím, až se budete přihlašovat poprvé z domova. V tuto chvíli
byste již měli mít jasno, kde budete doma pracovat – máte na zvoleném pracovním
místě dostatečně silný signál wifi a v blízkosti zdroj pro nabíjení
notebooku?
Snažte se zorientovat
Úvodní školení vás bude čekat pravděpodobně hned první den. Dozvíte se
informace o firmě, její organizační struktuře a dalších odděleních. Pokud vám
bude během či po školení cokoliv nejasné, ptejte se, popřípadě si zkuste doplnit
informace z webu či intranetu. Je důležité, abyste pochopili, jakým
způsobem firma a jednotlivá oddělení fungují. Nezapomínejte na jednu důležitou
výhodu, kterou online školení mají – lze je nahrát. Následně si můžete cokoliv
dohledat a zopakovat.
Dělejte si poznámky
Přestože probíhá vaše školení pravděpodobně přes sdílenou obrazovku či vám
úvodní prezentace posílají kolegové emailem, snažte si dělat průběžně poznámky
nejdůležitějších bodů. Pomůžou vám nejenom v orientaci, ale také si lépe
zapamatujete to, co vám bylo sděleno.
Seznamte se s kolegy
Obáváte se, že si nezapamatujete své kolegy, když je uvidíte nejspíše jen
na monitoru? Tato obava je pochopitelná a určitě k vám všichni ze
společnosti budou shovívaví, pokud si například ihned nezapamatujete jména
všech. Snažte si ale co nejdříve zapamatovat ty, se kterými budete
v častém kontaktu – účastněte se týmových porad, osvěžte si paměť na
firemním intranetu nebo na profilech vašich kolegů na profesní síti LinkedIn.
Zapínejte si kameru
Tento bod se může zdát jako nedůležitý, ale opak je pravdou. Na týmové
porady či školení s menší skupinou je vždy dobré mít kameru zapnutou,
obzvlášť, je-li v týmu nováček. Nejenom, že si tak lépe zapamatujete své
nové kolegy, ale poznáte také jejich styl jednání a budete se cítit jako
plnohodnotný člen týmu.
Nebojte se pokládat otázky
Pokud vám některý z pracovních úkolů není zcela jasný nebo si
s ním vůbec nevíte rady, nebojte se obrátit na kolegy ze svého týmu nebo
přímo na vašeho nadřízeného. Je lepší se nejprve poradit, než udělat něco
špatně. V některých společnostech je běžná funkce mentora – tedy člověka,
na kterého je možné se obracet s jakýmikoliv dotazy. Nezapomeňte, že
doplňující otázky také vypovídají o vaší snaze co nejdříve porozumět všem postupům
a úkolům, které z vašeho pracovního místa vyplývají.
Vyžádejte si plán na každý týden
Zkuste si od vašeho nadřízeného vyžádat plán, co od Vás bude v daném
týdnu očekávat, co máte zvládnout. Budete lépe vědět, na co všechno se máte
připravit, co vás čeká a co už máte splněno. Případně si můžete průběžně
zavolat a rozebrat, co bude právě potřeba.
Zajímejte se o zpětnou vazbu
Zpětnou vazbu byste měli od svého nadřízeného dostávat automaticky, je to
jeden z mála nástrojů, jak poznáte, že děláte práci dobře. Můžete si ji
třeba vyžádat emailem, když budete odevzdávat hotový úkol („Posílám report dle zadání – je to takto v pořádku nebo mám něco
změnit?“)nebo požádat o krátký hovor ke konci pracovního dne, kde
proberete, jak se vám zadané úkoly dařily.
Přemýšlejte nad pozitivy
Nezabývejte se předem situacemi, které mohou, ale nemusí nastat. Přemýšlejte nad pozitivy, které vám zaškolení na dálku přináší. Nová práce často přináší i touhu se co nejlépe strojit, abychom na své okolí dobře zapůsobili. Přestože i v online prostředí musíme být vhodně oblečeni, nároky nejsou tak vysoké. Můžete se tedy více soustředit na to, abyste zaujali spíše svým entusiasmem a touhou načerpat nové informace. Někteří lidé mívají obavy z toho, že jim nepůjdou úkoly v začátcích tak rychle, jak by si představovali. V domácím prostředí budete mít více času si vše „osahat“ a vyzkoušet a odevzdat svou práci, až s ní budete opravdu spokojeni.